Własna działalność gospodarcza- opłaty

Każdy, kto ma jakiś ciekawy pomysł w głowie na prowadzenie swojego biznesu, zapewne wiele razy zetkną się z różnymi obawami czy przeciwnościami, które przeszkadzają w podjęciu ostatecznej decyzji. Mówi się czasem, że pieniądze to rzecz nabyta, ale właśnie, żeby je nabyć, trzeba się niejednokrotnie bardzo postarać.

Opcją najczęściej wybieraną jest praca na etacie, czyli tak zwana praca ”na kogoś”. Pensja zawsze pierwszego dnia każdego miesiąca, urlop, za który mamy zapłacone, nawet gdy chorujemy, przelewy dalej trafiają na nasze konto. Czym tu się zatem martwić i po co zawracać sobie głowę tworzeniem własnej działalności gospodarczej. A no chociażby dla samej potrzeby tworzenia. Niektórzy ludzie już tak mają, potrzebują, żeby coś się działo, praca na etacie nie jest po prostu dla nich.

Samo założenie działalności gospodarczej wbrew pozorom jest czynnością bardzo łatwą i tak naprawdę każdy może to zrobić. Nie każdy natomiast poradzi sobie z jej prowadzeniem, co już wcale do łatwych nie należy. Aby prowadzić własną firmę, zdecydowanie trzeba wykazać się odwagą w podejmowaniu decyzji, oraz niezłomnością, no i na początku przygotować się niestety na opłaty. Podczas zakładania swojego biznesu ważne jest, aby mieć odłożone rezerwy finansowe, bo zwykle koszty, które zainwestujemy, zwracają się dopiero po kilku miesiącach albo nawet później, w zależności od rozwoju firmy. Warto też wspomnieć, że prowadząc własną działalność, szybko zapomnimy co to urlop czy tak zwane chorobowe.

Koszty prowadzenia i zarejestrowania działalności zależą zazwyczaj od formy prawnej, jaką przyjmie nasza firma. Jakie zatem będą te koszty, czyli działalność gospodarcza opłaty.
Najtańsza w rejestracji, a nawet darmowa jest na pewno jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka cywilna.
Inaczej sprawa ma się ze spółkami handlowymi, przy tego typu działalności trzeba się liczyć na wstępie z kosztami na poziomie 500 zł, czyli koszt wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i dodatkowo 100 zł można powiedzieć wpisowego, ponieważ jest to cena wpisu w tak zwanym Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Mówiąc o zakładaniu spółki, nieodłącznym jej elementem jest podpisanie umowy cywilnoprawnej, przez co dochodzi nam już kolejny koszt, czyli podatek o czynności cywilnoprawnych, który w naszym kraju to 0,5% wartości wkładu wniesionego do rejestrowanej przez nas spółki. Gdy zakładamy spółkę, w formie aktu notarialnego wiadomą sprawą będzie też oczywiście uregulowanie wynagrodzenia dla notariusza, tutaj warto się rozejrzeć i poszukać w okolicy notariusza, który za taką przyjemność zażyczy sobie po prostu najmniej, gdyż każdy notariusz ma swoje własne stawki. Dodatkowymi opłatami będą jeszcze koszty notarialne, te koszty są już uregulowane w odpowiednich rozporządzeniach i zależą w głównej mierze do kapitału. Jeżeli mamy kapitał mniejszy od 3000 to będzie to 100 zł, natomiast jeżeli 60000 to już musimy się liczyć z kosztami na poziomie 1110 zł.

Wiemy już zatem jakie są koszty założenia działalności, ale to nie wszystko, ponieważ istnieją jeszcze koszty jej prowadzenia. I tutaj zaczyna się cała wyliczanka, która wcale krótka nie jest i wielu wpędzi o zawrót głowy. Czy jest to aż takie straszne? Pewnie na osobach, które nie boją się ryzyka, nie zrobi to większego wrażenia i uznają, że jest to tylko droga do ich wymarzonego celu, czyli własnej firmy.
No, więc jeżeli chodzi o te właśnie drogę, na początku stanie nam na niej podatek dochodowy z tytułu prowadzenia działalności. Najprościej mówiąc dochód to wszystko to, co wpływa do naszej kasy, czyli nasz zarobek, który pomniejszamy o koszty uzyskania tego przychodu, czyli wydatki, jakie ponieśliśmy, aby ten przychód uzyskać. Mamy tutaj do wyboru znany wszystkim podatek PIT, ale też CIT, ryczałt i karta podatkowa, w zależności od formy prawnej działalności. Kolejną sprawą, którą musimy przełknąć, jest podatek VAT, który obecnie wynosi 23% i jest stosowany dla usług i towarów sprzedawanych wewnątrz naszego kraju. Następny w kolejce do opłacenia czeka już ZUS i wpłaty na tak zwany PFRON. Jeżeli mowa o tym drugim to konieczność opłat mają tylko te firmy, które zatrudniając u siebie min. 25 pracowników, nie posiadają w swoich szeregach mi 6% osób ze stwierdzoną niepełnosprawnością. Mówi o tym ustawa o rehabilitacji. O ile wpłaty na PFRON nie dotyczą każdej działalności, tak już składka ZUS nie ominie nikogo. Wymienione wyżej podatki i składki to tak zwane opłaty administracyjno-skarbowe, wielu pomyśli sobie, że to już wszystkie opłaty. Została nam jeszcze jedna rzecz do przekalkulowania, a mianowicie koszty bieżące prowadzenia firmy, czyli opłaty za biuro, tak zwany czynsz, oprócz tego media, czyli prąd, woda, gaz, środki transportu, takie jak samochód, do tego dochodzi internet i telefon, a także pieczątka i szkolenia dla pracowników. Do ogarnięcia jest sporo, a przecież jeszcze trzeba zapłacić pracownikom i osobie, która poprowadzi naszą księgowość.

Sami widzimy, że jest tego trochę, ale straszne może się to wydawać tylko na początku. Z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej jest, jak i ze wszystkim nowym, do czego się powoli przyzwyczajamy, uczymy i wdrażamy, tak aby po tym mogło nam to dawać wiele frajdy i nie ukrywajmy fajnego zarobku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here