Jak radzić sobie ze strachem?

Strach jest obecny w życiu każdego człowieka. Jest reakcją fizjologiczną na pojawiające się ewentualne niebezpieczeństwo grożące człowiekowi. Nie tylko człowiek odczuwa strach. Zbliżające się zagrożenie odczuwają także zwierzęta. szczególnie te narażone na atak drapieżnika.
To, że cecha odczuwania strachu łączy ludzi i zwierzęta, wynika z ich chęci przetrwania, która jest naturalnym i pierwotnym instynktem. Już człowiek pierwotny walczył z dzikimi zwierzętami po to, aby przeżyć. Jeśli został zaatakowany, musiał się bronić i nawet uśmiercić dzikie zwierzę jeśli chciał przetrwać. Strach odczuwany pierwotnie nie był związany jedynie z atakiem dzikich zwierząt, ale również z kwestiami klimatycznymi, czy może inaczej mówiąc kwestą możliwych klęsk żywiołowych. Człowiek przez setki a nawet tysiące lat uczył się współgrać z pogodą, jednak nawet obecnie trudno jest przewidzieć zbliżające się niebezpieczeństwo w postaci trzęsień ziemi, wynikających z nich fal tsunami, czy zim stulecia, które przecież przyprawiają o śmierć dziesiątki, jeśli nie setki osób.
Strach może być spowodowany wieloma czynnikami. Może to być strach przez utratą pracy lub przed rozmową kwalifikacyjną, przed trudnym egzaminem bądź strach przed włamywaczem, którego właśnie słyszymy w kuchni. U każdego również inaczej objawia się ten strach.
Psychologowie dzielą strach na kilka rodzajów ze względu na to, co może go wywołać. Ten najprostszy i najbardziej pierwotny, czyli strach biologiczny, to właśnie ten, który wynika z kwestii instynktu przetrwania i pojawia się w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia człowieka. Jest to rodzaj strachu, który występuje na przykład, kiedy wiemy, że nie unikniemy wypadku i boimy się o własne życie.
Innym rodzajem jest strach moralny. Jest to rodzaj strachu, który, co oczywiste, jest przypisany tylko człowiekowi. W odróżnieniu od wspomnianego wcześniej strachu biologicznego, który odczuwają również zwierzęta w chwili zagrożenia życia. Strach moralny związany jest z kwestią możliwego nie zaspokajania czyichś wygórowanych oczekiwań, bądź ambicji. Przykładowo, kiedy szef zleca swojemu pracownikowi ważny projekt, a on boi się, że nie podoła temu wyzwaniu i może się okazać, że zawiedzie zaufanie szefa, źle wypadnie przed współpracownikami, czy pokaże się ze złej strony nie wywiązując się z obowiązków, które zostały mu powierzone. Jest to strach często motywujący, jednak zależy to od psychiki człowieka, ponieważ jedna osoba postawi sobie za cel przedstawienie siebie w jak najlepszym świetle i za akt honoru postawi sobie realizację powierzonego zadania, a na kogoś, kto jest mniej odporny na stres i presję innych osób lub pracę pod presją czasu tak strach może działać paraliżująco i może to podziałać nie tylko negatywnie na jego działanie, ale i na jego zdrowie psychiczne.
Innym rodzajem strachu jest strach społeczne. Ten rodzaj strachu charakteryzuje się tym, że ktoś może się bać publicznego wystąpienia. Jest to strach związany z obawą przed negatywną oceną osób, przed którymi się występuje, bądź z którymi wchodzi się w relacje. Może to być na przykład podpisywanie nowego kontraktu w firmie, który wymaga przedstawienia możliwości rozwoju firmy, którą się reprezentuje, bądź wystąpienie na konferencji w czasie studiów, która wymaga długiego przygotowania i zaprezentowania swoich badań przed osobami z dużo wyższymi tytułami naukowymi. Wtedy pojawia się strach przed tym, czy sobie dana osoba poradzi w nowej sytuacji, w której się znalazła.
Ostatnim wyróżnionym przez psychologów rodzajem strachu jest strach dezintegracyjny, który pojawia się w wyniku sytuacji, która zaburzyła wewnętrzny spokój. Jest to na przykład śmierć bliskiej osoby, która zmienia życie danej osoby i to w tak dużym stopniu, że często bardzo trudno sobie z tym poradzić i pojawia się ogromny strach przed dalszym życiem bez tej osoby.
Istnieją metody, które pozwalają radzić sobie ze strachem. Są one różne, ale każda z nich pomaga chociaż w niewielkim stopniu zniwelować uczucie strachu. Zatem jak radzić sobie ze strachem? Przede wszystkim trzeba umieć go nazwać. Jest to istotne, ponieważ bez określenia tego odczucia i bez poznania jego przyczyny trudno będzie je niwelować. Także drugim krokiem jest odkrycie co strach wywołuje i wreszcie próba jego zmniejszenia lub wyeliminowania.
Jednym ze sposobów jest próba oswojenia go. Należy uświadomić sobie co jest jego źródłem i podejście do całości sprawy z innej perspektywy. Wtedy może się udać oswoić strach. Często pomaga rozmowa z kimś, kto ma podobne doświadczenia. Kimś, kto przeżył coś podobnego i już sobie poradził. On wtedy pomoże spojrzeć na sytuację z innej strony. Być może jemu też ktoś kiedyś pomógł.
Dobrym sposobem na radzenie sobie ze strachem jest odpoczynek. Chodzi tutaj o poświęcenie czasu na jakieś relaksujące zajęcie, które pozwoli się odprężyć i zmniejszyć stres wywołany różnymi czynnikami. Jeśli jest to stres przed wystąpieniem, to dobrym pomysłem może być wyjście na świeże powietrze i wzięcie kilku głębokich oddechów, bo to pozwoli dotlenić mózg, który zacznie lepiej funkcjonować, ale także pozwoli na chwilę oderwać się od wywołującej strach sytuacji.
Kolejnym sposobem jest aktywność fizyczna. Nic tak, jak ona nie powoduje wydzielania hormonu szczęścia, przez co można sobie poradzić z każdym strachem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here