Czym jest franczyza?

Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Chcemy być niezależni ponieważ zaczynamy denerwować się na naszą pracę. Czujemy, że dalej już się nie rozwiniemy i praca na kogoś rachunek zaczyna doprowadzać nas do szału. Zdarza się też, że nasza profesja przestaje być na rynku potrzebna i musimy się przekwalifikować. Idziemy na studia podyplomowe i zaczynamy myśleć o własnej firmie. Założenie firmy wiąże się z posiadaniem dodatkowych pieniędzy.

Jeśli mamy odłożoną gotówkę możemy pomyśleć o byciu franczyzobiorcą. O to jest franczyza? To po prostu prowadzenie swojej firmy ale pod patronatem i logo innej, znanej firmy. Najbardziej znanym przykładem takiej działalności jest McDonald. Chyba wszyscy wiedzą, że Amerykanie opracowali doskonały model biznesu związanego z branża fast food. Tak samo działają kurczaki z KFC. Każdy z nas może zostać właścicielem lokalu z M w logo. Nie jest to jednak takie proste jakby mogło się wydawać. Koszt włączenia do sieci franczyzowej jest bardzo duży w tym przypadku. Okazuje się bowiem, że musimy zapłacić ponad milion złotych. Nie każdego na to stać i nie każdy chce podjąć takie ryzyko. Dodatkowo musimy przejść bardzo długie szkolenie, które odbywa się w stolicy. Czasem wiąże się z tym konieczność dojazdów albo przeprowadzenie się na czas stażu do Warszawy. Są też tańsze alternatywy, kiedy chcemy zająć się franczyzową gastronomią. Możemy zainwestować w foodtrucka i sprzedawać z niego pizzę. Możemy też założyć studio usuwania tatuaży albo biuro rachunkowe. Tutaj koszty są zdecydowanie mniejsze niż w przypadku amerykańskich restauracji.
Nie tylko gastronomia i usługi są obiektem zainteresowania sieci franczyzowych, na drugim miejscu stoi branża spożywcza. Duże sieci handlowe proponują dołączenie do nich i pozostanie partnerem. Właściwie każda osoba może zostać właścicielem sklepu. Zazwyczaj są to niewielkie sklepy w centrach miast, Kraków ma bardzo dużo takich obiektów. Są to wszystkie Żabki, Lewiatany. Właściciel takiego sklepiku działa pod szyldem dużej sieci. Zamawia u nich część towaru, może jednak zamawiać też gdzie indziej.

Jakie są korzyści? Otwarcie firmy pod patronatem znanej marki sprawia, że od razu jesteśmy rozpoznawani. Nie musimy martwić się o brak klientów na starcie, ponieważ już mamy renomę. W przypadku sieci z hamburgerami i frytkami możemy liczyć na szybkie zyski. Istnieje ryzyko, ale menadżerzy, którzy prowadzą ten biznes wiedzą, w których miejscach ryzyko jest minimalne. Nie zakłada się restauracji na wsi, gdzie nie ma trasy głównej. Nawet kiedy dysponujemy potrzebnymi funduszami i bardzo chcemy na naszej wsi postawić restaurację, nie dostaniemy zgody zarządu. Inaczej jest ze sklepikami spożywczymi, niewielkie wsie są idealnym miejscem do postawienia takiego lokalu. Zazwyczaj w każdej wsi jest jeden duży sklep, w którym zakupy robią mieszkańcy i przejezdni. Dodatkowo jesteśmy cały czas wspierani przez patrona, dostajemy materiały promocyjne oraz szkoleniowe. Jeśli mamy jakieś wątpliwości to możemy zgłosić się o poradę i pomoc. Nie dbamy też o reklamę, ponieważ robi to za nas sieć. Dostawy towaru są organizowane do naszego sklepu, więc czasami nie musimy martwić się logistyką i zaopatrzeniem. W niektórych przypadkach dostajemy też wyposażenie sklepu – lady chłodnicze, regały, wieszaki, lodówki, sprzęty AGD oraz ubrania pracownicze z logo marki. Czasami jednak musimy za to wszystko zapłacić. Zdarza się, że dostajemy lokal od kontrahenta. Są to jednak nieczęste przypadki.

Jakie są wady?
Nie wszystko jest jednak takie kolorowe, gdyby tak było wszyscy zajmowaliby się prowadzeniem własnego biznesu pod szyldem znanej marki. Koszty przyłączenia do sieci franczyzowej są niekiedy duże. Często musimy zabrać kredyt, aby było nas na to stać. Szkolenia są długie i zdarza się, że nie dostajemy wtedy wynagrodzenia, często musimy przeprowadzać się do innego miasta. Czasami też musimy skończyć studia ma wskazanym kierunku. Dochodzi nam konieczność wnoszenia opłat na rzecz swojego franczyzodawcy. Są to kwoty niemałe i nierzadko nie zależne od zysków, które mamy. Na początku możemy do biznesu dopłacać i stresować się, że nie podołamy na tym rynku. Istnieją przypadki, że podpisujemy umowę na jakiś określony czas. Po upływie tego okresu firma nie przedłuża z nami umowy i odtąd nie możemy działać pod jej szyldem. Jeśli ktoś jest właścicielem budynku, w którym miał sklep to ma mniejszy problem. Może dalej działać tylko już pod swoim imieniem, dla niektórych może to być pole do popisu. Przestajemy dzielić się zyskami i zaczynamy pracować tylko i wyłącznie na własny rachunek. Gorzej, kiedy lokal był dzierżawiony od wynajemcy i po upływie umowy nie mamy do niego żadnego prawa.

Nie należy się jednak zrażać, jeśli przeprowadzimy ocenę ryzyka, zapoznamy się z najlepszymi dla siebie ofertami to możemy śmiało postawić na franczyzę. Jak widać na rynku jest to sprawdzony model biznesu. Codziennie powstają nowe lokale pod szyldem znanych firm, a właścicielem takiego biznesu jest zwykły Kowalski, który jeszcze niedawno pracował w biurze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here